FAQ
Miksi minulla tulisi olla potilasasiavastaava, kun se järjestetään myös hyvinvointialueen toimesta?
Potilasasiavastaava Atlaksesta potilaasi nopeasti neuvontaa eikä hän joudu odottamaan pitkiä aikoja. Hyvinvointialueen potilasasiavastaava neuvoo ja opastaa ainoastaan potilasta, ei terveydenhuollon ammattilaista, jonka vuoksi palvelu on sinulle hyödyllinen.
Potilasasiavastaava on ammattilaisen tukena tilanteissa, joissa on potilas tyytymätön palveluun tai haluaa tehdä potilasvahinkoilmoituksen. Tilanne saattaa tulla ammattilaiselle yllätyksenä ja aiheuttaa ammattilaisellekin voimakkaan tunnereaktion ja halun puolustella omaa ammattitaitoaan. Tällöin vaarana on, että asiallista keskusteluyhteyttä ei saada aikaiseksi. Asia saattaa saada isot mittasuhteet esimerkiksi sosiaalisessa mediassa, mikäli asiakas kokee tulleensa torjutuksi. Ammattimainen potilasasiavastaava osaa hoitaa tilanteen objektiivisesti ja kohteliaasti – asiakkaan tuntemukset huomioon ottaen.
Miksi en itse ammatinharjoittajana hoitaisi potilasasiavastaavan tehtävää?
Epäselvyyksien tai valitusten hoitaminen vie työaikaasi ja usein myös yöunia. Yhteydenotossa potilaaseen tulee säilyttää hyvä keskusteluyhteys potilaaseen. Tällöin on hyödyllistä, että kontaktin tekee objektiivinen taho. Potilasasiavastaava antaa myös vakuuttavan ja luotettavan kuvan toiminnastasi.